arrow_drop_up arrow_drop_down
12 oktober 2020 

Marketingkanalen: Welke kan ik inzetten voor mijn onderneming?

Marketingkanalen: Welke kan ik inzetten voor mijn onderneming?

Er zijn ontzettend veel manieren om reclame te maken. Maar welke marketingkanalen passen nou goed bij jouw bedrijf? Moet het ouderwets met brochures, bordenlopers en billboards? Of focus jij je op de online gemeenschap via Facebook en Instagram?

Er zijn twee soorten marketingkanalen: de traditionele marketingkanalen (radio, TV, flyers) en online marketingkanalen (Facebook, SEO, Instagram). Welke het beste bij jou past, hangt af van de doelgroep van je onderneming. Voor er een overzicht van marketingkanalen volgt, eerst nog een advies: probeer de kanalen één voor één uit, of combineer twee kanalen voor een bepaalde periode. Op die manier kan jij de impact van de kanalen heel precies meten. Dan kom je uiteindelijk te weten welke kanalen wel én niet werken voor jouw onderneming.

Marketingkanalen

Traditionele marketingkanalen

Onder de traditionele marketing kanalen vallen onder anderen TV advertenties, radio advertenties, brochures, flyers, billboards, reclame artikelen, evenementen en sponsoring. Vaak zijn de traditionele marketing kanalen vrij duur. Het grote voordeel van de traditionele kanalen is dat het gemakkelijk een enorm breed publiek bereikt. Ze zijn namelijk ook gericht op mensen die geen intensief gebruik maken van het internet.

Valt jouw doelgroep hieronder? Dan zijn de traditionele kanalen de juiste keuze. Dit soort reclame bouwt een sterke basis voor de naamsbekendheid van jouw onderneming.

Helaas zit er ook een groot nadeel aan verbonden. Je hebt namelijk geen idee of de grote groep mensen die jij bereikt, ook daadwerkelijk onder jouw doelgroep vallen. Daardoor kan het soms zijn dat je veel geld betaald voor een reclame die jouw potentiële doelgroep eigenlijk niet bereikt. Er is geen personalisatie mogelijk waardoor het, in tegenstelling tot online kanalen, minder direct klanten binnenhaalt.

Online marketingkanalen

Onder de online marketingkanalen vallen onder anderen contentmarketing, sociale media reclame, affiliate marketing, email marketing, zoekmachineoptimalisatie, zoekmachineadvertenties en multimedia zoals video’s en podcasts. Veel van deze opties zijn relatief goedkoop om uit te voeren.

Het grootste voordeel van de online marketing kanalen is dat de advertenties gepersonaliseerd kunnen worden door ze direct te verbinden aan jouw doelgroep. Aangezien jouw doelgroep gerichte zoekopdrachten uitvoert en hun data hiervan beschikbaar is, kan jouw advertentie getoond worden aan jouw specifieke doelgroep.

Wel is het zo dat je alleen mensen kan targetten die het internet actief gebruiken. Als jij kunstgebitten verkoopt, is sociale media marketing misschien niet de beste manier. Je spreekt met de online marketingkanalen dus een veel kleiner aantal mensen toe dan met de traditionele marketing.

Marketingkanalen

Het beste is een combinatie van de traditionele en online marketingkanalen. Kies er van ieder één en ga ermee aan de slag. Jij zal de optimale marketingmix vinden door alles uit te testen.

12 oktober 2020 

Marketingkanalen: Welke kan ik inzetten voor mijn onderneming?

Marketingkanalen: Welke kan ik inzetten voor mijn onderneming?

Er zijn ontzettend veel manieren om reclame te maken. Maar welke marketingkanalen passen nou goed bij jouw bedrijf? Moet het ouderwets met brochures, bordenlopers en billboards? Of focus jij je op de online gemeenschap via Facebook en Instagram?

Er zijn twee soorten marketingkanalen: de traditionele marketingkanalen (radio, TV, flyers) en online marketingkanalen (Facebook, SEO, Instagram). Welke het beste bij jou past, hangt af van de doelgroep van je onderneming. Voor er een overzicht van marketingkanalen volgt, eerst nog een advies: probeer de kanalen één voor één uit, of combineer twee kanalen voor een bepaalde periode. Op die manier kan jij de impact van de kanalen heel precies meten. Dan kom je uiteindelijk te weten welke kanalen wel én niet werken voor jouw onderneming.

Marketingkanalen

Traditionele marketingkanalen

Onder de traditionele marketing kanalen vallen onder anderen TV advertenties, radio advertenties, brochures, flyers, billboards, reclame artikelen, evenementen en sponsoring. Vaak zijn de traditionele marketing kanalen vrij duur. Het grote voordeel van de traditionele kanalen is dat het gemakkelijk een enorm breed publiek bereikt. Ze zijn namelijk ook gericht op mensen die geen intensief gebruik maken van het internet.

Valt jouw doelgroep hieronder? Dan zijn de traditionele kanalen de juiste keuze. Dit soort reclame bouwt een sterke basis voor de naamsbekendheid van jouw onderneming.

Helaas zit er ook een groot nadeel aan verbonden. Je hebt namelijk geen idee of de grote groep mensen die jij bereikt, ook daadwerkelijk onder jouw doelgroep vallen. Daardoor kan het soms zijn dat je veel geld betaald voor een reclame die jouw potentiële doelgroep eigenlijk niet bereikt. Er is geen personalisatie mogelijk waardoor het, in tegenstelling tot online kanalen, minder direct klanten binnenhaalt.

Online marketingkanalen

Onder de online marketingkanalen vallen onder anderen contentmarketing, sociale media reclame, affiliate marketing, email marketing, zoekmachineoptimalisatie, zoekmachineadvertenties en multimedia zoals video’s en podcasts. Veel van deze opties zijn relatief goedkoop om uit te voeren.

Het grootste voordeel van de online marketing kanalen is dat de advertenties gepersonaliseerd kunnen worden door ze direct te verbinden aan jouw doelgroep. Aangezien jouw doelgroep gerichte zoekopdrachten uitvoert en hun data hiervan beschikbaar is, kan jouw advertentie getoond worden aan jouw specifieke doelgroep.

Wel is het zo dat je alleen mensen kan targetten die het internet actief gebruiken. Als jij kunstgebitten verkoopt, is sociale media marketing misschien niet de beste manier. Je spreekt met de online marketingkanalen dus een veel kleiner aantal mensen toe dan met de traditionele marketing.

Marketingkanalen

Het beste is een combinatie van de traditionele en online marketingkanalen. Kies er van ieder één en ga ermee aan de slag. Jij zal de optimale marketingmix vinden door alles uit te testen.