november 26, 2020

Hoewel de concurrentie het jou als ondernemer vaak lastig maakt, kun je inzichten in de concurrentie ook gebruiken om jouw dienst of product te verbeteren. Aan de hand van je concurrentie kun je namelijk bepalen waar jouw bedrijf staat in de markt en of dit voldoende is om op te vallen bij je klanten. Klanten zullen immers sneller een dienst/product afnemen bij een bedrijf dat echt toegevoegde waarde levert door bijvoorbeeld een uitstekende service. 

Concurrentieanalyse 

Om erachter te komen waar jouw bedrijf in de markt staat ten opzichte van je concurrenten, kun je een concurrentieanalyse uitvoeren. Ga hiermee echt de diepte in en beoordeel je concurrenten op bijvoorbeeld maatwerk, flexibiliteit, snelheid, netwerk en garantie. Schrijf van iedere concurrent minimaal één sterk punt, minimaal één minder sterk punt en minimaal één punt over wat jij anders gaat doen op. Hiermee creëer je inzicht in waar voor jouw bedrijven kansen laat liggen om onderscheidenheid te bereiken en waar jij als ondernemer daadwerkelijk voor wilt staan.  

Onderscheidend vermogen 

Nadat je je concurrentieanalyse hebt uitgevoerd, kun je aan de slag met het definiëren van je onderscheidende vermogen. Kijk hierbij naar jouw sterke punten. Het is van belang om maar Ã©Ã©n onderscheidend vermogen te kiezen en dat vervolgens te onderbouwen met andere sterke punten. Zie dit als een paraplu en gebruik je sterkste punt als onderscheidend vermogen, om vervolgens alles waardoor jij je onderscheidend vermogen kunt realiseren te beschrijven. Dus bijvoorbeeld als je zegt sneller te zijn dan je concurrenten, leg dan uit waarom je sneller bent. Bijvoorbeeld door niet binnen 24 uur te reageren, maar binnen één uur. Een groot voordeel hierdoor is dat je potentiële klant veel eenvoudiger weet waarom hij/zij voor jou moet kiezen. Op het moment dat een klant daadwerkelijk voor jouw bedrijf heeft gekozen, is het dan ook veel eenvoudiger voor die klant om de keuze aan zijn netwerk uit te leggen. Zorg er daarnaast ook voor dat jouw onderscheidend vermogen goed naar voren komt op je website, in social media uitingen en in jouw merkverhaal.  

Tip: Kijk niet alleen naar je Unique Selling Points (USP), maar ook naar je Unique Buying Points. Als je kijkt naar je USP’s, stel je jouw dienst/product centraal. Het is veel belangrijker om te kijken naar redenen die voor jouw potentiële klant belangrijk zijn om voor jou te kiezen; de Unique Buying Points. Als je dus na gaat denken over jouw onderscheidend vermogen, bedenk dan wat de redenen zijn voor jouw potentiële klant om gebruik te maken van jouw dienstverlening of product. 

Vergelijken en bijsturen 

Als je jouw onderscheidend vermogen hebt bepaald, is het verstandig om dit onderscheidende vermogen nog eens te vergelijken met de eerder gemaakte concurrentieanalyse. Hoeveel concurrenten hebben sterke punten die overeenkomen met jouw onderscheidend vermogen? Als dit er veel zijn, is het verstandig je onderscheidend vermogen nog eens onder de loep te nemen en waar mogelijk aan te passen. Dit om ervoor te zorgen dat jouw onderscheidend vermogen écht onderscheidend is van je concurrenten en potentiële klanten sneller voor jouw bedrijf zullen kiezen.