oktober 21, 2020

Ben jij een startende ondernemer en heb je een beperkt of geen budget voor jouw marketing? Geen probleem! In dit artikel wordt toegelicht hoe je jouw eerste klanten kunt aantrekken en impact op hen kunt maken zonder marketingbudget. Het enige wat je nodig hebt is doorzettingsvermogen en tijd! 

Zorg voor een goede basis

Voordat je begint met het aantrekken van je eerste of nieuwe klanten, is het belangrijk om een goede basis te hebben. Bij een goede basis moet je denken aan een helder beeld van jouw bedrijfsidee. Het is dan ook belangrijk dat je jouw onderneming moeiteloos in 1 á 2 minuten kunt uitleggen door middel van een elevator pitch. In een elevator komt de kern van jouw onderneming naar voren en zal je jouw potentiële klanten overtuigen van de toegevoegde waarde die jij te bieden hebt. De punten die in een elevator pitch naar voren komen zijn: 

  • Wat doe ik? 
  • Voor wie doe ik dat? 
  • Welk probleem lost dat op? 
  • Welk resultaat levert dat op voor de klant? 
  • Wat is je onderscheidende vermogen? 
  • Wat is weggever? 

Met de antwoorden op deze vragen, heb je een goede basis voor de elevator pitch. Als je dit in een kort verhaaltje zet, kan je dit gemakkelijk verspreiden in je netwerk.

Maak gebruik van je netwerk

Het is belangrijk om te kunnen netwerken als succesvolle ondernemer. Ga bijvoorbeeld naar netwerkbijeenkomsten toe en pitch daar jouw elevator pitch. Je komt in contact met potentiële klanten en andere partijen waar je eventueel een samenwerking mee aan kunt gaan. Het is wel belangrijk om te weten wat het doel is van een netwerkbijeenkomst. Bekijk dus de programmering van de netwerkbijeenkomst en bekijk dus of er ruimte voor jou is om te kunnen netwerken.  

Daarnaast is het belangrijk om voor jezelf een doel te stellen wat je wilt bereiken met het bezoek aan de netwerkbijeenkomst. Dit kan zijn dat je met minimaal zes potentiële klanten in contact bent gekomen en jouw elevator pitch hebt gepitcht. 

Netwerken doe je niet alleen op netwerkbijeenkomsten. Dit kan ook op een verjaardag, een bruiloft, aan de zijlijn van het voetbalveld, etc. Vertel jouw elevator pitch en wellicht kennen zij iemand die geschikt is als potentiële klant voor jouw onderneming. Vraag dan ook na het pitchen altijd of ze iemand kennen in hun netwerk waar jouw dienstverlening of product relevant voor zou kunnen zijn. 

Laat nieuwe klanten jou ervaren

Het vertellen en beweren op jouw website of flyers dat je goed bent, is niet erg overtuigend voor potentiële klanten. Hoe vaak ben jij overtuigd geraakt van een flyer in de brievenbus waarop de ondernemer beweert dat zijn producten van beste kwaliteit zijn? En hoe vaak ben jij overtuigd op een website waarop een ondernemer zelf vertelt hoe goed zijn dienstverlening is? Waarschijnlijk kun je het aantal keren op één hand tellen. 

Autoriteit aantonen

Wat helpt om jou klanten te overtuigen is als ondernemer jouw autoriteit aantonen. Hierbij laat je aan potentiële klanten zien dat je over veel kennis beschikt binnen een bepaald vakgebied en dat je weet waar je het over hebt. Hiermee laat je aan potentiële klanten zien dat je goed bent. Dit komt voor potentiële klanten geloofwaardiger over. 

Autoriteit aantonen kan bijvoorbeeld door middel van een blog schrijven, deelnemen aan een podcast, een vlog maken en het delen van ervaringen of dienstjaren. Actief zijn op sociale media helpt ook om jouw autoriteit te tonen. Het delen van relevante artikelen of inhoudelijk reageren onder berichten op LinkedIn is hier een voorbeeld van. Het aanmaken van een account op sociale media is kosteloos. Dit is dan ook een handige manier om jouw product of dienst te laten zien aan jouw volgers. Jouw volgers kunnen dit weer delen in hun netwerk en dit zorgt weer voor een groter bereik. 

Vraag je klanten om aanbevelingen

Als je nog geloofwaardiger over wilt komen naar potentiële klanten, dan is het belangrijk dat anderen jou gaan aanbevelen omdat je goed bent. Dit noem je ook wel ‘preframing’. Een allerdaags voorbeeld van een preframe is wanneer een vriend(in) bijvoorbeeld vertelt hoe lekker de nieuwe smaak chips is. Deze methodiek helpt alleen als je al klanten hebt en nieuwe klanten wilt bereiken. Als er veel positieve recensies worden gegeven over jouw onderneming, dan zijn potentiële klanten sneller overtuigd om jouw product of dienst aan te schaffen. 

Overtref de verwachting van je klant

Het allerbeste dat werkt is dat je de potentiële klant jouw product of dienst laat ervaren. Dit zorgt voor de meeste geloofwaardigheid, omdat de potentiële klant zelf ervaart dat je goed bent. Dit kan je doen door een gratis weggever. Voorbeelden van een gratis weggever zijn het aanbieden van een gratis adviesgesprek waarin je de klant leert kennen en van informatie voorziet, het aanbieden van een gratis e-book met kennis van jou en jouw onderneming of het weggeven van samples zodat de potentiële klant uit het product kan proberen.  

Als potentiële klanten jouw onderneming ervaren, is het belangrijk om de verwachtingen van hen te overtreffen en dit voor een WOW-factor zorgt. Dit kun je doen door een belofte te doen en vervolgens dit weer te overtreffen door iets beters te realiseren. Een voorbeeld hiervan is door meer of sneller te leveren dan de potentiële klant verwacht had. Dit kan zijn door binnen één dag te leveren in plaats van binnen 3 dagen. De verwachtingen overtreffen kan ook door de klant meer aandacht te geven dan ze hadden verwacht. Denk hierbij aan een gift of wekelijks contact. Dit zorgt ervoor dat mensen mond-tot-mondreclame maken voor jouw onderneming binnen hun netwerk. 

Het maken van een elevator pitch, het bezoeken van netwerkbijeenkomsten, het maken van een gratis weggever en het laten ervaren van jou dienstverlening of product kost geen geld en je kunt er vandaag nog meer starten. Zo kom jij dus zonder marketingbudget aan een hele hoop klanten! Wil je meer weten over marketing? Vraag dan nu een gratis strategiegesprek aan!