november 12, 2020

‘Hoe bepaal ik mijn doelgroep?’ Dit is een veelgestelde vraag waar ondernemers mee worstelen. Het is belangrijk om een specifieke doelgroep te hebben om onderscheidend te zijn van de concurrenten. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je jouw doelgroep het beste kunt bepalen.

Waarom bepaal ik mijn doelgroep?

Bij het bepalen van de doelgroep richt je jezelf op de specifieke wensen en overeenkomsten van jouw potentiële klanten. Dit doe je, zodat jij precies weet waar de klanten wel of geen behoefte aan hebben. Op basis van deze informatie kun je dan jouw product of dienst aanpassen. Het is logisch dat je wilt dat zoveel mogelijk mensen jouw product of dienst afnemen. Het kiezen voor een bepaalde groep kan ervoor zorgen dat zij zich meer aangesproken voelen en dus eerder tot aankoop over zullen gaan.

Hoe breng je de doelgroep in kaart?

Je kunt de doelgroep op basis van verschillende factoren bepalen, zoals: leeftijd, geslacht, woonplaats, opleidingsniveau en/of beroep. Bij het vaststellen van de doelgroep kun je op één of meerdere factoren focussen. Je hoeft niet altijd een standaard factor te gebruiken. Vaak denken startende ondernemers dat ze een leeftijd moeten ‘hangen’ aan de doelgroep, dat is niet zo. Wanneer jij jouw doelgroep specifiek kunt maken, zonder hierbij een leeftijd te gebruiken, is dat ook prima.

Bovenstaande geldt vooral wanneer je in een B2C-markt actief bent. Wanneer jij je focust op de zakelijke markt, zou je het kunnen specificeren op basis van zaken zoals: aantal FTE, vestigingslocatie, branche, omzet/winst en soort bedrijf.

Wat houdt je klanten bezig? Het is de bedoeling dat je in kaart weet te brengen wat je doelgroep bezighoudt. Je kunt dat doen door na te denken over vragen zoals:

  • Hoe ziet het aankoop- en/of het verbruiksgedrag van mijn klant eruit?
  • Hoe besteden mijn klanten hun vrije tijd?
  • Tegen welke problemen lopen mijn klanten (dagelijks) aan?

Stel persona’s op

Om nog een duidelijker beeld te creëren van je doelgroep, is het een mogelijkheid om een persona samen te stellen. Een persona is een profiel van een bepaald persoon. Hierin verwerk je informatie zoals: naam, leeftijd, hobby’s, interesses, koopgedrag, problemen en wensen.

Aan de hand van een persona kun je eenvoudiger terugvallen op je doelgroep bij het maken van bepaalde keuzes en/of beslissingen.