november 19, 2020

Het genereren van leads is essentieel voor ieder bedrijf. Leads zijn potentiële klanten die interesse tonen in jouw product en/of dienst. Dit doen zij door bijvoorbeeld jouw website te bezoeken. Hoe zorg jij ervoor dat potentiële klanten geïnteresseerd raken in jouw product en/of dienst? Oftewel hoe genereer je leads voor jouw bedrijf die uiteindelijk aankopen zullen doen? In deze blog worden een aantal manieren om leads te genereren toegelicht.  

Het genereren van leads door inspelen op de behoefte van jouw doelgroep

Bij het genereren van leads moet je de aandacht trekken en interesse wekken van jouw potentiële klant. Om erachter te komen wat werkt ga je op onderzoek uit. Vraag jezelf ook af welke behoefte of welk probleem jouw doelgroep heeft. Probeer met je advertenties de aandacht te trekken en interesse te wekken van jouw doelgroep door de advertentietekst te beginnen met het beschrijven van de behoefte van jouw doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan: ‘Heb jij ook altijd al willen weten hoe je moet beginnen met marketing voor je eigen onderneming?’ of ‘Wil jij ook efficiënter kunnen werken?’.  

Het genereren van leads door een gratis weggever  

Het genereren van leads is effectief door iets gratis weg te geven. Door de weggever maakt de potentiële klant kennis met jouw product en/of dienst. Doordat een weggever gratis is zal een potentiële klant eerder overwegen een product of dienst uit te proberen.    

Bovendien kom je door de weggever aan de contactgegevens van de potentiële klant. Zo kan je aan het e-mailadres van de potentiële klant komen. Wanneer je dit emailadres hebt, kun je aanbiedingen sturen naar dat e-mailadres en hem/haar warm maken voor jouw dienst of product. 

Het genereren van leads voor jouw bedrijf wordt effectiever door een weggever te geven. Communiceer naar jouw doelgroep wat jij gratis weggeeft. Vertel in je advertenties over wat je gratis weggeeft en vermeld dit ook duidelijk op je website. Denk bij het genereren van leads door een weggever bijvoorbeeld aan: 

  • Gratis product: je kunt een gratis product weggeven om jouw potentiële klanten te overtuigen van de kwaliteit van jouw product. Je kunt bijvoorbeeld gratis kleding weggeven op een plek waar jouw doelgroep zich bevindt.     
  • Gratis informatie: je kunt de potentiële klant kennis laten maken met jouw kennis door bijvoorbeeld een gratis informatieboekje weg te geven met informatie waar jouw doelgroep iets aan heeft. Stel je bent een masseur, dan zou je bijvoorbeeld een boekje kunnen weggeven met informatie over de belasting van het menselijk lichaam.  

Het genereren van leads door evenementen  

Genereren van leads op evenementen kan zowel via online evenementen (webinars, livestreams) als via offline evenementen.  

Ga naar evenementen waar jouw doelgroep zich bevindt. Bepaal welke doelgroep je wilt bereiken en hoeveel leads je wilt genereren op het evenement. Meld je aan als spreker op het evenement en ga netwerken met jouw doelgroep. Probeer een connectie op te bouwen met jouw doelgroep. Wanneer jouw doelgroep zich ‘verbonden’ voelt met jou, zullen zij eerder geïnteresseerd raken in jouw dienst of product en zal het genereren van leads dus gemakkelijker gaan. 

Het genereren van leads door het vragen naar aanbevelingen  

Het genereren van leads door jouw netwerk of huidige tevreden klanten te vragen om jouw product en/of dienst aan te bevelen binnen hun netwerk is één van de meest effectieve manieren om meer leads te genereren. Wanneer een vriend jou bijvoorbeeld een restaurant aanbeveelt waar hij lekker heeft gegeten, raak jij eerder geïnteresseerd in dat restaurant dan wanneer je een advertentie van dat restaurant op social media ziet.  

Je kunt je eigen netwerk en tevreden klanten vragen om jouw dienst of product aan te bevelen binnen hun netwerk. Ze zijn tevreden over jouw dienst of product en gunnen jou succes. Bij het genereren van leads door in dit geval om aanbevelingen te vragen helpt jouw netwerk je daarom graag. Wees dus niet bang om hen om aanbevelingen te vragen.  

Het genereren van leads door gebruik te maken van je netwerk begint bij het in kaart van jouw netwerkcontacten die in contact komen met jouw doelgroep. Wanneer je dit duidelijk hebt kun je deze netwerkcontacten vragen om jou aan te bevelen bij de doelgroep en te vertellen over jouw gratis weggever. Jouw doelgroep hoort dan van een voor hen bekend persoon een positief verhaal over jouw dienst of product. Hierdoor zullen zij geïnteresseerd raken in jouw dienst of product en een lead worden.  

Wanneer een klant jouw dienst of product als positief heeft ervaren zullen zij jou graag willen helpen door te vertellen over jouw dienst of product. Vraag dus wanneer je van een klant hoort dat hij/zij tevreden is over jouw dienst of product of zij jou willen aanbevelen binnen hun netwerk en jouw doelgroep.   

Je kunt wanneer van je klanten niet hoort of zij tevreden zijn over jouw dienst of product hen zelf vragen of zij tevreden zijn. Als je bijvoorbeeld kleding verkoopt via een webshop kom je nauwelijks in persoonlijk contact met de klant die jouw kleding heeft gekocht. Zij zullen jouw kleding vanuit zichzelf niet snel aanbevelen. Vraag deze klanten dan dus of ze tevreden zijn en vraag ze ook een aanbeveling te geven wanneer ze aangeven tevreden te zijn over jouw dienst of product. 

Het genereren van leads via de bovenstaande manieren zijn geen losstaande manieren. Wil jij meer weten over het genereren van leads en hoe jij gegarandeerd meer klanten zult krijgen? Vraag dan vandaag nog een gratis adviesgesprek aan!