arrow_drop_up arrow_drop_down

20% omzet groei door aanpassingen online strategie

Lees hieronder hoe we dat in 6 maanden samen met de klant voor elkaar hebben gekregen

Na het lezen van deze casestudy weet jij hoe je binnen een paar dagen online het verschil maakt. Deze casestudy staat boordevol praktisch toepasbare tips waar jij direct mee aan de slag kan. 

In november 2019 klopte Daniëlle, eigenaresse van een schoonheidssalon uit Eindhoven bij ons aan. Nu, een half jaar later hebben we samen een groei van 22% in omzet gerealiseerd. Daniëlle heeft drie personeelsleden in dienst. Haar uitdaging is het verhogen van haar omzet zodat ze groeit met haar bedrijf. Daniëlle probeerde veel online acties, maar vrijwel allemaal zonder resultaat. Om haar bedrijf te laten groeien wil ze dat haar acties nu echt gaan renderen. 

Daniëlle heeft vanuit haar netwerk onze contactgegevens ontvangen en na telefonisch contact plande we een strategiegesprek in. Tijdens dit gesprek namen we haar business door, bespraken we haar doelstellingen, grootste uitdagingen en de marketingacties die al ze deed. Samen bekeken we haar Social Media kanalen en gaven Daniëlle direct advies. De posts waren niet afwisselend en interessant genoeg. Het waren voornamelijk commerciële uitingen. We hebben Danielle de 4-1-1 regel uitgelegd. Het gaat om de afwisseling. 4 berichten inhoudelijk, 1 bericht persoonlijk en 1 bericht commercieel. Niet alleen tekst maar vooral ook aansprekende foto’s. 

Daniëlle is gelijk met de adviezen aan de slag gegaan. Ze heeft haar contentstrategie aangepast en kreeg hierdoor direct meer likes en volgers. Ze heeft daarna een nieuwe afspraak ingepland om dieper op haar business in te gaan. 

 

Daniëlle is een ambitieuze onderneemster met de volgende doelstelling:

20% omzet groei realiseren

Periode: 6 maanden

Online specialist Inge Jansen en is met Daniëlle aan de slag gegaan. Samen zijn ze tot de volgende acties gekomen:

  • We zijn gestart met het uitvoeren van een uitgebreid concurrentieonderzoek. Daniëlle beschreef wat het onderscheidend vermogen van de salon is en dit hebben we tijdens het onderzoek getoetst. Hieruit is naar voren gekomen dat de salon niet zo onderscheidend was als verwacht want ook andere salons in de regio geven dit aan. Samen hebben we het onderscheidend vermogen aangepast. Een gratis huidanalyse en 100% tevredenheidsgarantie is wat de salon nu aanbiedt. De drempel om klant te worden bij de salon is hierdoor sterk verlaagd. De klant kan door de huidanalyse vrijblijvend kennis maken en krijgt zonder discussie altijd het geld terug op het moment dat hij of zij niet tevreden is over een behandeling. Deze USP’s hebben we duidelijk gecommuniceerd op de website, social media kanalen en in een e-mail bericht naar alle klanten. Dat dit positief effect heeft bleek niet alleen in de groei van het klantenbestand, maar ook uit het conversiepercentage. Het aantal websitebezoekers dat online een afspraak maakt is met 2,3% gestegen.
     
  • Als tweede zijn we aan de slag gegaan met het opstellen van een concrete op maat gemaakte social media strategie en contentplanning. Samen hebben we afwisselende en inspirerende posts bedacht. Door vooruit te werken is het veel makkelijker om de afwisseling en consistentie erin te houden. Ook hebben we samen een betaalde Instagram campagne opgezet. De campagne is gericht op de gratis huidanalyse waardoor Daniëlle nieuwe mensen in haar salon ontvangt die ze na de huidanalyse een behandeladvies geeft. 65% van de mensen die de huidanalyse heeft ondergaan neemt daadwerkelijk één of meerdere behandelingen af. De kosten om een lead binnen te halen voor de huidanalyse zijn €7,-. Een behandeling levert circa €19,- aan winst op. De advertentiekosten zijn al break-even als een klant slechts twee behandelingen afneemt. Een groot deel van de klanten komt elke 6 weken terug. Danielle kan het advertentie budget verhogen aan de hand van het aantal nieuwe klanten de salon aankan omdat elke € die ze erin stopt rendeert. In totaal zijn hier 16 nieuwe klanten door geworven.

  • Als laatste is Daniëlle aan de slag gegaan met haar huidige klanten. Ze heeft haar Google Mijn Bedrijfspagina geoptimaliseerd door er nieuwe foto’s en informatie op te zetten. Daarnaast is ze aan de slag gegaan met haar medewerkers. Deze heeft ze getraind en de vrijheid gegeven om te bedenken hoe ze elke dag bij minimaal één klant de Wow ervaring realiseren. Ze hebben de opdracht gekregen om elke dag bewust bezig te zijn met het overtreffen van de verwachtingen van de klant. De medewerkers begonnen enthousiast ideeën met elkaar uit te wisselen. Van gratis wasbeurt tot de aanschaf van een massage stoel waar klanten die even moeten wachten gratis kunnen ontspannen. Ook het geven van een klein cadeautje op het moment dat de klant het niet verwacht. Dit wordt door klanten erg goed ontvangen. Na deze training ervaren de medewerkers het werk als leuker omdat ze veel meer waardering van hun klanten krijgen. Ook zijn de medewerkers geïnstrueerd om aan klanten een Google Review te vragen. Met succes want van 7 reviews is het aantal het afgelopen half jaar gestegen naar maar liefst 63 positieve 5-sterren reviews waardoor de salon in Google beter opvalt en hoger in de resultaten verschijnt. Hierdoor is het aantal website bezoekers het afgelopen half jaar met 12% gestegen. 

Behaalde resultaten:

22% omzetgroei gerealiseerd


Conversieratio website met 2,3% verhoogd

16 nieuwe klanten vanuit Instagram campagne

56 positieve Google Reviews ontvangen


GRATIS:
Onderneem zoals niemand anders dat doet gratis strategiegesprek t.w.v. 197 euro!

Stappenplan voor jou als ondernemer:

Stap 1: Onderzoek jouw concurrenten

Om te onderzoeken of jij wel zo onderscheidend bent als je zelf verwacht is het belangrijk om je concurrenten te leren kennen. Je kunt van concurrenten veel leren. Hoe pakken zij het aan? Wat vinden hun klanten belangrijk? Hier kom je achter door hun reviews te lezen. Wat ga jij anders doen zodat jij onderscheidend bent? Waarmee ga jij het verschil maken zodat een klant naar jou komt i.p.v. naar jouw concurrent?

Durf jij net als Daniëlle garantie af te geven? Wat is jouw weggever zodat potentiele klanten jou op een laagdrempelige manier kunnen ervaren? Communiceer jouw USP’s (Unique Selling Points) en jouw weggever op je website, social media kanalen en in andere uitingen. 

Stap 2: Social Media strategie en contentplanning

Wie is jouw doelgroep en op welke kanalen is jouw doelgroep het meest actief? Wat voor content vindt jouw doelgroep interessant? Kruip in de huid van jouw potentiële klant en kom erachter wat hij of zij leuk vindt om te zien.  

Maak een contentplanning op basis van de 4-1-1 regel. 4 berichten inhoudelijk, 1 bericht persoonlijk en 1 bericht commercieel. Denk aan een casestudy, een checklist, een kijkje achter de schermen, een nieuw product of dienst, een klantervaring en een medewerker aan het woord. Maak gebruik van aansprekende foto’s en gebruik hashtags om een groter bereik te creëren. Werk vooruit zodat je altijd content hebt die je kan plaatsen.

Zet betaalde advertenties in om nieuwe klanten te bereiken. Target jouw doelgroep specifiek en reken uit wat een lead mag kosten. Wat levert een lead jou uiteindelijk op en wanneer is jouw advertentie terugverdiend? 

Stap 3: Haal meer uit je bestaande klant

Veel ondernemers zijn bezig met het binnen halen van nieuwe klanten. Echter vergeten ze het belangrijkste; hun bestaande klant. Wat doe jij voor bestaande klanten? Probeer je elke dag weer de verwachtingen van minimaal één klant te overtreffen? Nee? Ga dat dan vanaf nu wel doen, hiermee kun jij het verschil maken. Maak van klanten ambassadeurs zodat jouw klanten nieuwe klanten gaan aandragen. 

Hou je Google Mijn Bedrijf pagina actueel door er regelmatig nieuwe foto’s en informatie op te zetten. Vraag jouw klanten om een positieve Google review te plaatsen en stuur ze als ze daar enthousiast op reageren de url na zodat het laagdrempelig is om het daadwerkelijk te doen. Vraag klanten om een aanbeveling. Kennen ze iemand die jij ook kan helpen met jouw producten of diensten? Vraag of ze jou daarmee in contact kunnen brengen. Enthousiasmeer jouw medewerkers om hier mee bezig te zijn en blijf hier de nadruk op leggen. Het wordt snel vergeten terwijl het een kleine moeite is en je zo online het verschil maakt. Hoe meer positieve Google Reviews hoe hoger jouw bedrijf in de zoekresultaten weergegeven wordt.  

Wil jij ook groeien met jouw onderneming?

Op een makkelijke manier meer omzet binnenhalen? Neem dan contact met ons op.

Over de schrijver: Inge Jansen

Online expert Inge is al ruim 10 jaar actief om alle mogelijkheden die het Internet biedt te doorgronden. Inge denkt graag met mee hoe jij jouw online strategie het beste kunt vormgeven. 

Wil jij in contact komen met onze online expert?