Case study

Hoe wij 238% groei behaalde met no budget marketing

Het verhaal:

Jaap is actief als osteopaat en kon wel wat extra omzet gebruiken. Hij gaf duidelijk aan, dat hij geen verkoper is. Hij vindt eerlijkheid naar zijn klanten heel belangrijk, hij wil nooit extra afspraken verkopen als de klant deze niet nodig heeft. Dat is uiteraard de allerbeste strategie.

Het probleem:

Jaap wil zijn klantenbestand uitbreiden en een manier vinden om meer omzet te halen uit zijn bestaande klanten. In veel gevallen zou dit betekenen dat we gaan kijken naar o.a. online adverteren. Hier is echter geen budget voor. Het moest dus een no-budget oplossing worden met de uitzondering dat als er geld uitgegeven werd deze gegarandeerd direct terugverdiend zou worden.

De oplossing:

Marketingspecialist Pedro van Helden is met Jaap aan de slag gegaan. Samen zijn ze tot de volgende acties gekomen:

Stap 1. Opstellen van de elevator pitch

Het opstellen van een elevatorpitch waarin duidelijk het onderscheidend vermogen van Jaap naar voren komt. Vervolgens heeft Jaap met deze pitch zijn netwerk benaderd. Door deze actie is Jaap met 9 nieuwe relaties in contact gekomen. Hieraan heeft hij 8 nieuwe klanten overgehouden.

Stap 2. Realiseren van een echte WOW-ervaring

Jaap is actief aan de slag gegaan om de WOW ervaring te realiseren. Dit heeft hij gedaan door zijn klanten oefeningen mee te geven om er thuis mee aan de slag te gaan. Deze oefeningen heeft hij zelf uitgevoerd, opgenomen en als video’s opgestuurd naar zijn klanten. Bij de volgende afspraak kreeg Jaap hier veel complimenten over. Alleen door het stellen van de simpele vraag: “Leuk om te horen, weet jij nog anderen voor wie mijn dienstverlening interessant kan zijn?” kreeg Jaap nog eens 21 nieuwe klanten aangedragen.

Stap 3. Digitaal platform

Als laatste heeft Jaap een klein platform ontwikkeld waar hij zijn video’s deelt voor niet klanten die ook klachten ervaren. Voor slechts €9,- per maand kun je daar onbeperkt gebruik van maken. Momenteel heeft Jaap hier 58 klanten op draaien.

Behaalde resultaten

+29
Nieuwe klanten voor zijn behandelingen.
58
Bestaande klanten hebben een online abonnement afgenomen.
+238%
Omzetstijging in één jaar tijd.