arrow_drop_up arrow_drop_down
12 oktober 2020 

7 tips voor het gebruik van LinkedIn

7 tips voor het gebruik van LinkedIn

De beroepsbevolking van Nederland (mensen tussen de 18 en 75 jaar) bestaat uit 8,7 miljoen mensen, en maar liefst 8,9 miljoen mensen in Nederland hebben een LinkedIn account. Ook zijn er 313.913 Nederlandse bedrijfspagina’s te vinden op LinkedIn. Hét perfecte Social Media platform dus om jouw bedrijf aan het licht te brengen en te promoten bij potentiële klanten en bedrijven. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw pagina aantrekkelijk wordt en blijft? Wij geven je 7 essentiële tips over hoe jij zoveel mogelijk mensen bereikt met je LinkedIn profiel.

LinkedIn

1. Non-coöperatieve uitstraling

Het is belangrijk om één uitstraling en look te hanteren die past bij jouw bedrijf, zonder een overduidelijke coöperatieve uitstraling te krijgen. Een uitstraling die te gebruiken is voor zowel de LinkedIn profielpagina’s van je medewerkers als de bedrijfspagina van je bedrijf. Op de bedrijfspagina is een duidelijke banner belangrijk waarin duidelijk wordt wat je te bieden hebt. Dit doe je zodat mensen in enkele seconden weten waarvoor ze bij jou moeten zijn.

Voor je profielpagina’s van je medewerkers is het belangrijk dat zij eenzelfde herkenbare profielfoto hanteren én een triggerende kopregel hebben waarin duidelijk staat vermeld wat de functie binnen het bedrijf is. Dit is namelijk het eerste wat potentiële en bestaande klanten zien en lezen over je medewerker. Zorg er daarbij voor dat medewerkers in de samenvatting aangeven wat hun persoonlijke meerwaarde aan het bedrijf is. Dit moet niet te uniform zijn, diversiteit en onderscheidend vermogen per werknemer moet hierin terugkomen.

Let op: je mag een medewerker niet verplichten zijn/haar profiel in te richten naar de richtlijnen van het social media beleid. Wij raden daarom aan om tijdens het inwerkproces ruimte maakt om te spreken over LinkedIn en dit, indien de nieuwe medewerker dit wil, het direct samen in te richten.

2. Content is king

Het gaat op LinkedIn niet alleen om wat je kent, maar ook om wie je expertise kent. Content is daarom king om je expertise te communiceren. Bij het plaatsen van content zijn engagement en conversie belangrijk. Het is aan te raden om verschillende soorten content te plaatsen, om van hieruit te kunnen concluderen wat het beste voor jouw bedrijf werkt. Denk hierbij aan het plaatsten van persoonlijke- en klantverhalen, campagnes, actualiteiten, producten/diensten, blogs, interviews, whitepapers,  events/open dagen en vacatures.

3. Continuïteit van content

Als je alles wat je op LinkedIn plaatst in dezelfde template plaatst, word je content herkenbaar voor je lezers. Dit in combinatie met een consistent postritme van 1 à 2 posts per week, zorgt voor een goede top-of-mind positie van je bedrijf in het hoofd van je klant. Je kunt één lijn in de posts krijgen door de herkenbaarheid van o.a. kleur, lettertypes en stijlelementen door te voeren in de visualisatie van je blog, video, klantverhaal etc. Wij raden aan een template te (laten) ontwikkelen voor alle soorten content die je wilt plaatsen. Zo kun je efficiënter werken en ben je gegarandeerd van een consistente visuele herkenbaarheid.

4. Comments boven likes

Wanneer je aan social media denkt, dan denk je automatisch aan likes. Veelal wordt dit als leidraad gebruikt om te bepalen of een post wel of niet heeft gewerkt. Ondanks dat een like het bereik vergroot, is de waarde van een like niet zo groot. Het kost namelijk niet veel moeite om een like uit te delen. Het plaatsen van een comment daarentegen vergt een grote inspanning. Denk maar eens aan je eigen LinkedIn gedrag. Waarschijnlijk zul je merken dat je veel vaker een like geeft (zelfs als je de post niet helemaal gelezen hebt) en ben je spaarzamer met het plaatsen van een comment.

De waarde van een comment wordt dan ook door LinkedIn hoger gewaardeerd. Het is zelfs zo dat LinkedIn posts met veel comments meer zichtbaarheid geeft in de feed. Naast dat comments meer zichtbaarheid geven dan likes, zal de post ook door andere gebruikers op meer waarde worden geschat. Wanneer er veel comments staan, dan moet het wel een belangrijkste post zijn.. toch?

Het plaatsen van content die de interactie uitlokt met je volgers is dan ook zeer belangrijk. Dit begint bij het bekennen van kleur. Waar sta jij als bedrijf voor en wat wil jij uitdragen naar de wereld. Wanneer je een mening verkondigd zul je merken dat mensen daar op willen reageren. Naar verloop van tijd kun je op basis van het aantal comments gaan bepalen welke content wel en niet werkt en hierop inspelen.

5. Maak gebruik van Hashtags

Ook op LinkedIn worden hashtags steeds belangrijker. Ze worden toegevoegd om relevante onderwerpen zichtbaarder te maken. Om te kijken welke hashtags een groot bereik hebben, kun je op LinkedIn zoeken hoeveel volgers een # heeft. Je kunt een uitgebreidere groep aanspreken door bijvoorbeeld de regio van je bedrijf te gebruiken, zoals #tilburg of #dedam. Belangrijk is wel om je hashtag gebruik overzichtelijk te houden en je bericht niet vol te zetten met hashtags. Wij raden aan om 3-5 hashtags per post te gebruiken.

6. Schrijf blogs op LinkedIn

Lezers op LinkedIn scrollen vaak door bij een heel lang stuk tekst. Wil je toch graag kennis delen of een bepaald onderwerp bespreken? Schrijf dan een blog! Schrijf over onderwerpen die jou persoonlijk aanspreken, maar vooral ook interessant zijn voor je volgers. Het advies voor de leestijd van een blog is ongeveer 500 woorden, wat 2 minuten leestijd kost. Bij langere content is het verstandig om hier een serie van te maken. Voor de variatie is het verstandig om verschillende mensen blogs te laten schrijven. Laat dit wel door iemand controleren op de tone of voice zodat alle teksten de tekstuele herkenbaarheid heeft.

7. Sales navigator

Wil je zoveel mogelijk uit je LinkedIn account halen? Dan kun je gebruik maken van de Sales Navigator optie. Voor een bedrag van €700,- per jaar (incl. BTW) kun je hiermee meer uit je marktonderzoek halen. Je kunt bijvoorbeeld verder en gedetailleerd zoeken in je doelgroep en ze hierna omzetten naar leads. Ook kan je filteren op bedrijfsgrootte, zoeken op functietitel en krijg je een andere tijdlijn. Ga op zoek naar connecties, nodig ze uit en zorg dat er content klaar staat die deze connecties aanspreekt. Belangrijk is wel om te weten dat het enkel gebruikt kan worden voor 1 persoon. Merkt Sales Navigator dat je met meerdere personen op 1 account zit, dan word je geblokkeerd zonder refund!

Meer tips over het gebruik van LinkedIn of andere tips over hoe je je bedrijf kan laten groeien? Neem dan gerust contact op met Sparreo en vraag een gratis, vrijblijvend adviesgesprek aan!

12 oktober 2020 

7 tips voor het gebruik van LinkedIn

7 tips voor het gebruik van LinkedIn

De beroepsbevolking van Nederland (mensen tussen de 18 en 75 jaar) bestaat uit 8,7 miljoen mensen, en maar liefst 8,9 miljoen mensen in Nederland hebben een LinkedIn account. Ook zijn er 313.913 Nederlandse bedrijfspagina’s te vinden op LinkedIn. Hét perfecte Social Media platform dus om jouw bedrijf aan het licht te brengen en te promoten bij potentiële klanten en bedrijven. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw pagina aantrekkelijk wordt en blijft? Wij geven je 7 essentiële tips over hoe jij zoveel mogelijk mensen bereikt met je LinkedIn profiel.

LinkedIn

1. Non-coöperatieve uitstraling

Het is belangrijk om één uitstraling en look te hanteren die past bij jouw bedrijf, zonder een overduidelijke coöperatieve uitstraling te krijgen. Een uitstraling die te gebruiken is voor zowel de LinkedIn profielpagina’s van je medewerkers als de bedrijfspagina van je bedrijf. Op de bedrijfspagina is een duidelijke banner belangrijk waarin duidelijk wordt wat je te bieden hebt. Dit doe je zodat mensen in enkele seconden weten waarvoor ze bij jou moeten zijn.

Voor je profielpagina’s van je medewerkers is het belangrijk dat zij eenzelfde herkenbare profielfoto hanteren én een triggerende kopregel hebben waarin duidelijk staat vermeld wat de functie binnen het bedrijf is. Dit is namelijk het eerste wat potentiële en bestaande klanten zien en lezen over je medewerker. Zorg er daarbij voor dat medewerkers in de samenvatting aangeven wat hun persoonlijke meerwaarde aan het bedrijf is. Dit moet niet te uniform zijn, diversiteit en onderscheidend vermogen per werknemer moet hierin terugkomen.

Let op: je mag een medewerker niet verplichten zijn/haar profiel in te richten naar de richtlijnen van het social media beleid. Wij raden daarom aan om tijdens het inwerkproces ruimte maakt om te spreken over LinkedIn en dit, indien de nieuwe medewerker dit wil, het direct samen in te richten.

2. Content is king

Het gaat op LinkedIn niet alleen om wat je kent, maar ook om wie je expertise kent. Content is daarom king om je expertise te communiceren. Bij het plaatsen van content zijn engagement en conversie belangrijk. Het is aan te raden om verschillende soorten content te plaatsen, om van hieruit te kunnen concluderen wat het beste voor jouw bedrijf werkt. Denk hierbij aan het plaatsten van persoonlijke- en klantverhalen, campagnes, actualiteiten, producten/diensten, blogs, interviews, whitepapers,  events/open dagen en vacatures.

3. Continuïteit van content

Als je alles wat je op LinkedIn plaatst in dezelfde template plaatst, word je content herkenbaar voor je lezers. Dit in combinatie met een consistent postritme van 1 à 2 posts per week, zorgt voor een goede top-of-mind positie van je bedrijf in het hoofd van je klant. Je kunt één lijn in de posts krijgen door de herkenbaarheid van o.a. kleur, lettertypes en stijlelementen door te voeren in de visualisatie van je blog, video, klantverhaal etc. Wij raden aan een template te (laten) ontwikkelen voor alle soorten content die je wilt plaatsen. Zo kun je efficiënter werken en ben je gegarandeerd van een consistente visuele herkenbaarheid.

4. Comments boven likes

Wanneer je aan social media denkt, dan denk je automatisch aan likes. Veelal wordt dit als leidraad gebruikt om te bepalen of een post wel of niet heeft gewerkt. Ondanks dat een like het bereik vergroot, is de waarde van een like niet zo groot. Het kost namelijk niet veel moeite om een like uit te delen. Het plaatsen van een comment daarentegen vergt een grote inspanning. Denk maar eens aan je eigen LinkedIn gedrag. Waarschijnlijk zul je merken dat je veel vaker een like geeft (zelfs als je de post niet helemaal gelezen hebt) en ben je spaarzamer met het plaatsen van een comment.

De waarde van een comment wordt dan ook door LinkedIn hoger gewaardeerd. Het is zelfs zo dat LinkedIn posts met veel comments meer zichtbaarheid geeft in de feed. Naast dat comments meer zichtbaarheid geven dan likes, zal de post ook door andere gebruikers op meer waarde worden geschat. Wanneer er veel comments staan, dan moet het wel een belangrijkste post zijn.. toch?

Het plaatsen van content die de interactie uitlokt met je volgers is dan ook zeer belangrijk. Dit begint bij het bekennen van kleur. Waar sta jij als bedrijf voor en wat wil jij uitdragen naar de wereld. Wanneer je een mening verkondigd zul je merken dat mensen daar op willen reageren. Naar verloop van tijd kun je op basis van het aantal comments gaan bepalen welke content wel en niet werkt en hierop inspelen.

5. Maak gebruik van Hashtags

Ook op LinkedIn worden hashtags steeds belangrijker. Ze worden toegevoegd om relevante onderwerpen zichtbaarder te maken. Om te kijken welke hashtags een groot bereik hebben, kun je op LinkedIn zoeken hoeveel volgers een # heeft. Je kunt een uitgebreidere groep aanspreken door bijvoorbeeld de regio van je bedrijf te gebruiken, zoals #tilburg of #dedam. Belangrijk is wel om je hashtag gebruik overzichtelijk te houden en je bericht niet vol te zetten met hashtags. Wij raden aan om 3-5 hashtags per post te gebruiken.

6. Schrijf blogs op LinkedIn

Lezers op LinkedIn scrollen vaak door bij een heel lang stuk tekst. Wil je toch graag kennis delen of een bepaald onderwerp bespreken? Schrijf dan een blog! Schrijf over onderwerpen die jou persoonlijk aanspreken, maar vooral ook interessant zijn voor je volgers. Het advies voor de leestijd van een blog is ongeveer 500 woorden, wat 2 minuten leestijd kost. Bij langere content is het verstandig om hier een serie van te maken. Voor de variatie is het verstandig om verschillende mensen blogs te laten schrijven. Laat dit wel door iemand controleren op de tone of voice zodat alle teksten de tekstuele herkenbaarheid heeft.

7. Sales navigator

Wil je zoveel mogelijk uit je LinkedIn account halen? Dan kun je gebruik maken van de Sales Navigator optie. Voor een bedrag van €700,- per jaar (incl. BTW) kun je hiermee meer uit je marktonderzoek halen. Je kunt bijvoorbeeld verder en gedetailleerd zoeken in je doelgroep en ze hierna omzetten naar leads. Ook kan je filteren op bedrijfsgrootte, zoeken op functietitel en krijg je een andere tijdlijn. Ga op zoek naar connecties, nodig ze uit en zorg dat er content klaar staat die deze connecties aanspreekt. Belangrijk is wel om te weten dat het enkel gebruikt kan worden voor 1 persoon. Merkt Sales Navigator dat je met meerdere personen op 1 account zit, dan word je geblokkeerd zonder refund!

Meer tips over het gebruik van LinkedIn of andere tips over hoe je je bedrijf kan laten groeien? Neem dan gerust contact op met Sparreo en vraag een gratis, vrijblijvend adviesgesprek aan!