Hoe wij 20% omzetgroei realiseerden door aanpassingen in de online strategie

Het verhaal:

In november 2020 klopte Daniëlle, eigenaresse van een schoonheidssalon uit Eindhoven bij ons aan. Ze is een ambitieuze onderneemster die het echt tijd vond om een online impact te maken.

Het probleem

Daniëlle heeft drie personeelsleden in dienst. Haar uitdaging is het verhogen van haar omzet zodat ze groeit met haar bedrijf. Daniëlle probeerde veel online acties, maar vrijwel allemaal zonder resultaat. Om haar bedrijf te laten groeien wil ze dat haar acties nu echt gaan renderen. 

De oplossing

Marketingspecialist Pedro van Helden is met Jaap aan de slag gegaan. Samen zijn ze tot de volgende acties gekomen:


Stap 1. Concurrentieonderzoek

Daniëlle beschreef wat het onderscheidend vermogen van de salon is en dit hebben we tijdens het onderzoek getoetst. Hieruit is naar voren gekomen dat de salon niet zo onderscheidend was als verwacht want ook andere salons in de regio geven dit aan. 

Samen hebben we het onderscheidend vermogen aangepast.


Een gratis huidanalyse en 100% tevredenheidsgarantie is wat de salon nu aanbiedt. De drempel om klant te worden bij de salon is hierdoor sterk verlaagd. De klant kan door de huidanalyse vrijblijvend kennis maken en krijgt zonder discussie altijd het geld terug op het moment dat hij of zij niet tevreden is over een behandeling. 


Deze USP’s hebben we duidelijk gecommuniceerd op de website, social media kanalen en in een e-mail bericht naar alle klanten. Dat dit positief effect heeft bleek niet alleen in de groei van het klantenbestand, maar ook uit het conversiepercentage. Het aantal websitebezoekers dat online een afspraak maakt is met 2,3% gestegen.


Stap 2. Social media en contentstrategie

Samen hebben we afwisselende en inspirerende posts bedacht. Door vooruit te werken is het veel makkelijker om de afwisseling en consistentie erin te houden. Ook hebben we samen een betaalde Instagram campagne opgezet.


De campagne is gericht op de gratis huidanalyse waardoor Daniëlle nieuwe mensen in haar salon ontvangt die ze na de huidanalyse een behandeladvies geeft. 65% van de mensen die de huidanalyse heeft ondergaan neemt daadwerkelijk één of meerdere behandelingen af.


De kosten om een lead binnen te halen voor de huidanalyse zijn €7,-. Een behandeling levert circa €19,- aan winst op. De advertentiekosten zijn al break-even als een klant slechts twee behandelingen afneemt. Een groot deel van de klanten komt elke 6 weken terug.


Danielle kan het advertentie budget verhogen aan de hand van het aantal nieuwe klanten de salon aankan omdat elke € die ze erin stopt rendeert. In totaal zijn hier 16 nieuwe klanten door geworven.


Stap 3. Verhogen omzet vanuit het huidige klantenbestand

Ze heeft haar Google Mijn Bedrijfspagina geoptimaliseerd door er nieuwe foto’s en informatie op te zetten. Daarnaast is ze aan de slag gegaan met haar medewerkers. Deze heeft ze getraind en de vrijheid gegeven om te bedenken hoe ze elke dag bij minimaal één klant de WOW-ervaring realiseren.


Ze hebben de opdracht gekregen om elke dag bewust bezig te zijn met het overtreffen van de verwachtingen van de klant. De medewerkers begonnen enthousiast ideeën met elkaar uit te wisselen. Van gratis wasbeurt tot de aanschaf van een massage stoel waar klanten die even moeten wachten gratis kunnen ontspannen. Ook het geven van een klein cadeautje op het moment dat de klant het niet verwacht. Dit wordt door klanten erg goed ontvangen.


Na deze training ervaren de medewerkers het werk als leuker omdat ze veel meer waardering van hun klanten krijgen. Ook zijn de medewerkers geïnstrueerd om aan klanten een Google Review te vragen. Met succes want van 7 reviews is dit aantal in een half jaar tijd gestegen naar maar liefst 63 positieve 5-sterren reviews waardoor de salon in Google beter opvalt en hoger in de resultaten verschijnt. Hierdoor is het aantal website bezoekers het afgelopen half jaar met 12% gestegen.

Behaalde resultaten

+22%

Omzetgroei zonder grote investeringen te doen of zonder dat een investering zich terugverdienden.

+16

Nieuwe klanten d.m.v. de Instagram campagne gericht op de gratis huidanalyse.

+2.3%

Conversieratio op de website door de gratis huidanalyse.

+56

5 sterren Google Reviews door het realiseren van minimaal één WOW-ervaring per dag.

Wil jij ook meer omzet door een effectieve online strategie?

Je online omzet laten groeien in 3 stappen

Het groeigesprek in
3 stappen

Stap 1. Onderzoek jouw concurrenten

Om te onderzoeken of jij wel zo onderscheidend bent als je zelf verwacht is het belangrijk om je concurrenten te leren kennen. Je kunt van concurrenten veel leren. Hoe pakken zij het aan? Wat vinden hun klanten belangrijk? Hier kom je achter door hun reviews te lezen. Wat ga jij anders doen zodat jij onderscheidend bent? Waarmee ga jij het verschil maken zodat een klant naar jou komt i.p.v. naar jouw concurrent?


Durf jij net als Daniëlle garantie af te geven? Wat is jouw weggever zodat potentiele klanten jou op een laagdrempelige manier kunnen ervaren? Communiceer jouw USP’s (Unique Selling Points) en jouw weggever op je website, social media kanalen en in andere uitingen.

Stap 2. Social media en contentplanning

Wie is jouw doelgroep en op welke kanalen is jouw doelgroep het meest actief? Wat voor content vindt jouw doelgroep interessant? Kruip in de huid van jouw potentiële klant en kom erachter wat hij of zij leuk vindt om te zien. 


Maak een contentplanning op basis van de 4-1-1 regel. 4 berichten inhoudelijk, 1 bericht persoonlijk en 1 bericht commercieel. Denk aan een casestudy, een checklist, een kijkje achter de schermen, een nieuw product of dienst, een klantervaring en een medewerker aan het woord. Maak gebruik van aansprekende foto’s en gebruik hashtags om een groter bereik te creëren. Werk vooruit zodat je altijd content hebt die je kan plaatsen.


Zet betaalde advertenties in om nieuwe klanten te bereiken. Target jouw doelgroep specifiek en reken uit wat een lead mag kosten. Wat levert een lead jou uiteindelijk op en wanneer is jouw advertentie terugverdiend? 

Stap 3. Haal meer uit je bestaande klanten

Veel ondernemers zijn bezig met het binnen halen van nieuwe klanten. Echter vergeten ze het belangrijkste; hun bestaande klant. Wat doe jij voor bestaande klanten? Probeer je elke dag weer de verwachtingen van minimaal één klant te overtreffen? Nee? Ga dat dan vanaf nu wel doen, hiermee kun jij het verschil maken. Maak van klanten ambassadeurs zodat jouw klanten nieuwe klanten gaan aandragen. 


Hou je Google Mijn Bedrijf pagina actueel door er regelmatig nieuwe foto’s en informatie op te zetten. Vraag jouw klanten om een positieve Google review te plaatsen en stuur ze als ze daar enthousiast op reageren de url na zodat het laagdrempelig is om het daadwerkelijk te doen. Vraag klanten om een aanbeveling. Kennen ze iemand die jij ook kan helpen met jouw producten of diensten? Vraag of ze jou daarmee in contact kunnen brengen.


Enthousiasmeer jouw medewerkers om hier mee bezig te zijn en blijf hier de nadruk op leggen. Het wordt snel vergeten terwijl het een kleine moeite is en je zo online het verschil maakt. Hoe meer positieve Google Reviews hoe hoger jouw bedrijf in de zoekresultaten weergegeven wordt.  

Ben jij klaar om te groeien? Plan een groeigesprek